Biokaasuautolla iloisesti

Tällä alueella keskustellaan biokaasuautoista ja niihin liittyvistä asioista.

Biokaasuautolla iloisesti

ViestiKirjoittaja TaBio » 04 Maalis 2010 14:00

Terve foorumilaiset!

Uutena palstalaisena tervehdin kaikkia. Tulin lukemaan ja utelemaan biokaasuauton käytön autuudesta.

Ystävänpäivänä sain kaasuauton vihdoin pihalleni. Saksasta Opel Combo CNGn vm. 2006.
Kun auton hankinta (puolipakon edessä) tuli loppuvuodesta ajankohtaiseksi, oli kaasuauto ja nimen omaan biokaasusellainen ainoa todella kiinnostava autovaihtoehto. Ja asiaan eittämättä vaikutti oleellisesti se, että Kalmarin tankkauspiste on onnellisesti muutaman kilometrin päästä kotoamme.
Biokaasutaksiautoilija Juha Kalmarin ja parin jyväskyläläisen biokaasuautoilevan tuttavani asiantuntevat kokemukset olivat myös ratkaisevia valintamme taustalla (kiitos Arjo & Aino, jos satutte lukemaan tätä).

Eli kaikki kokemukset biokaasuautoilusta kiinnostavat suuresti, antakaa tulla vaan! :)
Erityisesti tietysti opelilaiset kokemukset, kuinkas ollakaan.

Biokaasuauto toimii loistavasti. Olemme vaimoni kanssa oikein tyytyväisiä vehkeeseen.
Mitä nyt kovat pakkaset pikkasen kiusasivat Frankfurthin lämpöön sopeutettua etelänautopoloa aluksi; 40 Ah leluakku ja 10W-öljyt ilman lohkolämmitintä
eivät ole käynnistyksen kannalta oiva yhtälö -20C asteen viileydessä.
Ensi töiksi piti siis asentaa lohko- ja sisätilalämmitin, uusia pontevampi 60 Ah akku (onneksi sille oli varattu tilaa konehuoneen puolella) ja vaihtaa vellimmät öljyt. Nyt pyörii "pieruooppelimme" ongelmitta.

Tällaisen vastahavahtuneen toteamus biokaasuautoyleistietämyksen määrästä viimeisen puolen vuoden ajalta;
oman suppean kokemukseni mukaan biokaasuautoista ei vain yksinkertaisesti tiedetä. Tarkoitan nyt tavan kahvihuone/lenkkisauna-yhteisöjä.
Tunnustan omankin tietämykseni niukkuuden ja kosketuspinnan oheuden aiheeseen sanotaanko vuosi pari sitten.

Kun olen kertonut biokaasuautosta lähipiirissäni, asia on herättänyt muutamaa harvaa tietoisempaa tapausta lukuunottamatta täydellistä ihmetystä.
Mutta poikkeuksetta kiinnostus ja suhtautuminen on ollut hyvin positiivista. Isänikin, juuri 79v täyttänyt, joka suhtautuu uusiin asioihin aika ennakkoluulottomasti (opetteli laskettelemaan ja käyttämään tietokonetta 70-vuotiaana), hyväksyi jätteestä energiaa autontankkiin -periaatteen välittömästi. Sen sijaan hän oli pikkasen ihmeissään kaasuauton turvallisuudesta. Se oli hänen eka huolensa.

Mielestäni tuo kuvaa erinomaisesti tilannetta; asiasta ei tiedetä, ajatusta pidetään hyvänä ja kannatettavana, mutta pikkasen se kaasun turvallisuus siinä huolestuttaa, "entä jos se vaikka posahtaa", "mitenkäs kolarissa, lennätkö sä sen kaasuautos kanssa rakettina kuusen latvaan?"...
Eli, sen verran on asia outo ja vieras, että jos pitäisi ruveta itse ottamaan siitä selvää ja miettimään vanhoja totuttuja toimintamalleja uusiksi, veikkaan että monelle iskee laiskuus-mukavuus ja siten jatketaan fossiilisen hiilen tupruttelua.

Suomessa on kaasupelko; meillä ei ole totuttu käyttämään kaasua. Meillä ei ole kaasulla lämmitettävää lämminvesivaraajaa kylpyhuoneessa tai kaasuliettä keittiössä, toisin kuin keski-Euroopan kotitalouksissa on edelleen yleistä. Poikkeuksena ovat ehkä 60-80-luvun kesämökkiläiset, joilla oli mökillään nestekaasuhella ja -jääkaappi, nyt nekin toimivat tietty sähköllä.

Yritän sanoa, että jotta biokaasun käyttö ja liikennebiokaasu saadaan tutuksi tavan lenkkisaunojalle ja yksityisautoilijalle, olisi tarina kai aloitettava aivan perus-perusrautalankatiedotuksella. Että tällaisia ihmeitä on jo käytössä, ja ovat vieläpä ihan laillisia ja turvallisia kulkupelejä. Puhumattakaan kaikista järki- ja kukkaro- ym. perusteisista eduista. Ja että ruottalaiset ovat meitä ainakin 15 vuotta edellä.

Muuten olen sitä mieltä, että mitä enemmän paneudun aiheeseen, sitä järkevämpi vaihtoehto biokaasuauto on. Vakuuttavia perusteluita on niin monia.
Ja Lampinen & Laakkosen oppaassa kuntapäättäjille (Kunnat liikennebiokaasun tuottajina ja käyttäjinä) ne kerrotaan todella selvästi.
Biokaasuautosta pitäisi olla jotain vastaavaa tietoa myös tavan autoilijalle, vai kuinka?
Helppoa, tiivistettyä faktatietoa muuttamaan kulutusasenteita ja tukemaan tuotannnollisia projekteja.

Mutta mitä te kokeneemmat olette mieltä yleisestä biokaasuautotietämyksen tasosta ja asiaan suhtautumisesta?
Toivottavasti olen väärässä ja sattunut vain kulkemaan tietämättömyyden alhossa.
Ja niitä käyttö/huolto/tekniikka- ym. kokemuksia lueskelisin täällä mielelläni.

PS. maakaasuautosta ja sen käyttökokemuksista kirjoittaa nimimerkki Metaani Opelin keskustelupalstalla todella tarkkoja, perusteellisia ja tietäviä juttuja. Suosittelen. http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?t=158105&sid=dc43b7cacd4b1341f766a188672d4418
Opel Combo CNG -> CBG
biokaasulla paras
TaBio

Re: Biokaasuautolla iloisesti

ViestiKirjoittaja LBG » 04 Maalis 2010 17:36

Tervetuloa foorumille ja onnittelut autovalinnasta!

Oma kokemukseni on, että ihmiset (täällä Pohjois-Karjalassa) ovat hyvin kiinnostuneita kuulemaan kaasuauton toiminnasta ja käytöstä ja monesti tuntemattomat ihmiset tulevat juttelemaan ja kyselemään huoltoasemalla ja kaupan pihalla ynnä muualla. Mutta täällä asia onkin ollut aika paljon julkisuudessa viimeiset pari vuotta. Kiinnostus ja tietämys kasvaa kysellessä. Jokamiehen biokaasuopas onkin jo suunnitteilla. Kiva kuulla sinun ajatuksiasi, että sellainen olisi tarpeen!
Site Admin

ViestiKirjoittaja mokka » 07 Maalis 2010 21:09

Tervehdys minunkin puolesta kaikille,
hienoa että tällaiset sivut on olemassa. Olen jo ajellut puolitoistavuotta kaasulla, useimmiten maa- mutta myös kalmarinkaasulla kun siellä suunnalla olen suhaillut.
Minulla on pelkkiä hyviä kokemuksia metaaniautostani ja ihmetellyt jo pitkään mikä meitä suomalaisia vaivaa kun ei tämä enempää ole levinnyt.
Monia tuntuu pelottavan verottajan tulevat päätökset ja auton turvallisuus. Lisäksi tietysti peruskysymys on aina "missä sinä tankkaat autoasi?" Halvan bensan perässä kyllä ajetaan vaikka viereiseen kinkeripiiriin mutta kaasuasemia on kuulemma niin harvassa että ei kannata! Täällä pääkaupunkiseudulla ainakin on asemia ihan riittävästi. Nyt kun vielä saadaan oikeita bioasemia pitkin suomea niin hyvä tulee.
Aloitin kaasulla ajon Bemarilla, tuotin saksasta 518G mallin ja olin siihen tyytyväinen kaikinpuolin, ongelma vaan että "kaasupullon" kokoinen vaimoni ei pysty sitä ajamaan :?
Nyt mulla onkin Fiat Multipla kaasulla ja vaikuttaa siltä että vaimokin näkee sieltä ulos ja yltää polkimille ilman ongelmia. :D
Toivotaan ja tehdään kaikkemme että uudesta ajoneuvoverosta ei tule meille metaaniautoilijoille kuolin iskua. Mitähän sitä nyt vois tehdä konkreettisesti? :?:
Fiat Multipla BiPower
mokka

ViestiKirjoittaja bika10 » 07 Maalis 2010 23:33

TaBio,
onittelut "Onnen-Pekalle"!
Olen tuoreen nurmen vihreä.
Kalmarin tankit vielä lähes nurkan takana.
Mikäpä siinä, iloisin mielin voit ajella.
---
Onhan sitä tietoa toki jo biokaasuautoista.
Nyt vain ei näytä kovin hyvältä biokaasun jakeluun saanti. Siitä kiikastaa pahiten.
Oma ajatelma tämä toki on.
Kaikki ajallaan...toivoa sopii.

Hyviä matkoja toivottelen.
Eipä paljoa katkuja autostasi ilmoille pääse.
Vanhaa sanontaa lainaten: "luonto kiittää luonnon ystävää".
bika10

Paluu BIOKAASUAUTOT