Kaasua Virossa?

Tällä alueella voi keskustella kaasuautoilusta ja tankkauspaikoista Suomen ulkopuolella.

Kaasua Virossa?

ViestiKirjoittaja Valkoinen Safiiri » 09 Huhti 2010 09:24

Tervehdys kaasuttelijat!

Olen tuore, vasta noin kuukauden ajellut, kaasuautoilija. Homma on vaikuttanut niin toimivalta, että päätimme perheen kanssa laajentaa kesällä ajoreviiriämme etelänaapuriin. Jostain nettikeskustelusta sain mielikuvan, että tankkausasemia olisi Virossa enemmänkin, mutta ne ovatkin ilmeisesti nestekaasuasemia. En ole toistaiseksi löytänyt tietoa kuin yhdestä maakaasuasemasta, joka sijaitsee Tallinnassa. Tankkausta varten on tilattava Eesti Gaasilta tankkauskortti.
http://cng.gaas.ee/en/cng-station

Konsultoin jo Gasumiakin asiasta, heillä kun on tytäryhtiö Virossa. Konkreettisia suunnitelmia tankkausasemien avaamisesta heillä ei kuitenkaan tuntunut vielä olevan. Onko kellään tietoa Viron CNG-asemista ja niiden maksukäytännöistä? Joka tapauksessa Saarenmaa kutsuu heinäkuussa. (Tallinna - Kuressaare: 218 km, joten bensaakin tarvittaneen...)
Valkoinen Safiiri

Re: Kaasua Virossa?

ViestiKirjoittaja bika10 » 10 Huhti 2010 18:21

Huononlaiselta näyttää siellä.

Olen tämän linkin kautta seuraillut tilannetta:
http://www.gas-tankstellen.de/menu.php?jump=menu
LPG-asemia näkyy kyllä löytyvän.
bika10

ViestiKirjoittaja Valkoinen Safiiri » 12 Huhti 2010 10:23

Kiitos linkistä!

Juuri tällaista hakukonetta olen kaipaillut. Sääli ettei se tunnu olevan aivan ajan tasalla - itse en ainakaan saanut siitä ulos tuota Viron ainoaa (?) CNG-asemaa ja Suomestakin vain Gasumin asemat. Kukahan innostuisi koodailemaan vastaavan suomenkielisen hakukoneen vaikka näille sivuille?
Valkoinen Safiiri

ViestiKirjoittaja bika10 » 12 Huhti 2010 19:52

bika10

ViestiKirjoittaja CBG » 14 Huhti 2010 18:16

On olemassa useita Euroopan laajuisia bio- ja maakaasun tankkauspaikkakartastoja - painettuja maksullisia kirjoja siis, joita ei ole verkossa. Minulla on vuoden 2003 Europäische Erdgastankstellen -kirja, jossa on mainittu 2 tankkauspaikkaa Eestissä: Tallinna ja Kohtla-Järve. En kummassakaan ole käynyt. En tiedä nykyistä tilannetta. Eestissä aika vähän liikkuneena nestekaasun tankkauspaikkoja kuitenkin on tullut vastaan monta. Laitoin kuvan yhdestä sellaisesta UE-liikennekirjaani s. 169 (http://www.liikennebiokaasu.fi/julkaisut.htm).
Käyttäjän avatar
CBG

ViestiKirjoittaja Valkoinen Safiiri » 19 Huhti 2010 13:42

Kyllä se taitaa valitettavasti olla niin, että viime vuonna Tallinnaan avattu Eesti Gaasin maakaasuasema (maagaasi autotankla), on tällä haavaa ainoa maassa toimiva CNG-asema (surugaasitankla). Löysin Inseneeria-lehden sivuilta seuraavan tiedon: "Eestis on surugaasi kasutamine autokütusena suhteliselt tundmatu: viimane surugaasi tankla suleti paarkümmend aastat tagasi. Eesti Gaas avas esimese tänapäevase tankla Tallinnas augustis 2009." Eli ne muutamat olemassa olleet CNG-asemat suljettiin jo parikymmentä vuotta sitten. Ilmiön tarkempi historiallinen tausta ei ole ainakaan vielä selvinnyt mulle, mutta se liittynee maan itsenäistymiseen. Liekö olleet maakaasutoimitukset idästä tuolloin katkolla. LPG-asemia (autogaasi tankla) sen sijaan löytyy Virosta useita, mutta sehän ei taida suomalaisautoilijoita juuri lohduttaa.
Eesti Gaas ilmoittaa kuitenkin, että sen suunnitelmissa on perustaa maakaasuasemat Narvan, Tarton ja Pärnun suuntiin. Aikataulusta ei kerrota vielä mitään.
Valkoinen Safiiri

ViestiKirjoittaja TaBio » 25 Touko 2010 13:31

Hei!

Kiitos edellisille keskustelijoille Viron tilannekartoituksesta!
Olemme mekin menossa käymään Saarenmaalla heinäkuun loppupuoliskolla.
Pitääkin tilata tuo kaasukortti Tallinnan kaasuasemalle.
Opel Combo CNG -> CBG
biokaasulla paras
TaBio

Paluu KAASUAUTOILU ULKOMAILLA